Aan het woon- en energieloket moet de burger terechtkunnen met vragen over wonen en energie. Dat is een heel eenvoudige en duidelijke zin. En wat zoekt de burger? Antwoorden.
De reden waarom een burger langskomt of een afspraak maakt kan zeer divers zijn. Van inschrijving voor een sociale woning tot grootse renovatieplannen.
Meestal zal de eerste plaats waar de burger zoekt, het lokaal bestuur zijn. Daar kan al basisadvies gegeven worden. Eventueel kan geholpen worden met de aanvraag van een premie of kan de burger begeleid worden met vragen rond minimale woningkwaliteitsnormen.
Als blijkt dat de vraag het aanbod overschrijdt, dan kan beroep gedaan worden op verschillende partners. Daar hoort onder andere het OCMW van de eigen stad of gemeente bij.
Het Energiehuis
Wanneer het gaat over energie besparen en energiezuinig verbouwen, dan is het Energiehuis de beste keuze om naar door te verwijzen. De medewerkers zullen een inschatting maken van de situatie van de burger en op basis daarvan zelf een traject starten. Maar het kan evengoed zijn dat het Energiehuis op zijn beurt gaat doorverwijzen naar een andere partner. Dat kunnen de energiesnoeiers zijn, of het gratis renovatieadvies van de Provincie Oost-Vlaanderen. In bepaalde gevallen zal het Energiehuis hun eigen renovatiecoach op pad sturen. Telkens zal het Energiehuis afwegen wat de burger het beste en het snelste kan vooruit helpen.
Op welke manier ook, aan de balie van het lokaal bestuur, bij het Energiehuis in Vlierzele, via mail of telefoon. Het belangrijkste is dat we er samen alles aan doen om de mensen zo goed mogelijk te informeren en verder te helpen!
Alle info van het Energiehuis en de bijhorende dienstverlening vind je op de website van het Energiehuis.
Ontdek het Energiehuis SOLVA