Lancering van elektrisch fietsdelen in twee vervoerregio’s

19/09/2024
Mobiliteit

Met heel wat elektrische deelfietsen, enthousiaste burgemeesters, schepenen, ballonnen, toeters, bellen en zelfs een alarmpistool, gaf SOLVA op 20 augustus 2024 in Aalst het startschot voor een nieuw elektrisch deelfietssysteem in de Vlaamse Ardennen en de Denderstreek. Het sfeervolle evenement staat aan het begin van een veelbelovend project.

Vervoer op maat

De plannen voor een elektrisch deelfietsensysteem binnen de vervoerregio’s Dender en Vlaamse Ardennen dateren van enkele jaren geleden. Deze deelfietssystemen maken deel uit van het Vervoer op Maat (VOM) en zouden oorspronkelijk door de Vlaamse overheid gelanceerd worden. In 2023 kreeg SOLVA de opdracht van Vlaanderen om een geschikte partner te zoeken voor zowel de deelfietsen als de deelauto’s binnen het Vervoer op Maat in deze regio’s. SOLVA ging met deze opdracht onmiddellijk aan de slag: sinds januari rijden er al deelauto’s rond in de regio, aangeboden door Mobilize Share, als voortzetting van het succesvolle project met Valckenier Share. Daarnaast kunnen bewoners vanaf nu ook gebruikmaken van meer dan 350 elektrische deelfietsen, verdeeld over meer dan 70 locaties. Voor de uitrol van dit deelsysteem werkt SOLVA samen met het Belgische bedrijf Hoppy.

 

Lanceringsevent in Aalst

De officiële lancering vond plaats bij het regionaal Hoppinpunt aan het station van Aalst, een symbolische locatie om de nauwe verbinding tussen het deelfietsensysteem en het openbaar vervoer te benadrukken. Op korte termijn zullen alle deelfietslocaties binnen het VOM-netwerk verder worden ontwikkeld tot volwaardige Hoppinpunten. Tijdens het evenement konden de genodigden deelnemen aan een fietswedstrijd op rollen of een leuke foto maken bij de photobooth met als thema de aankomststreep van Vlaanderens Mooiste in Oudenaarde. De samenwerking tussen de twee vervoerregio’s werd hiermee op een speelse manier in de kijker gezet. Het startschot voor de deelfietsen werd uiteindelijk gegeven door Michael Eeckhout, de ambtelijk voorzitter van de vervoerregio Dender, en was in heel Aalst goed te horen.

Hoe werkt het?

De Hoppy-fietsen, die een topsnelheid van 25 km/u kunnen halen, vallen op door hun opvallende groene kleur. Gebruikers kunnen een deelfiets ophalen op een van de Hoppy-parkeerzones, naar hun bestemming fietsen en de fiets stallen op een andere Hoppy-zone binnen de regio Dender of Vlaamse Ardennen. Of ze rijden terug en plaatsen de deelfiets terug in de dropzone waar ze gestart zijn. De parkeerzones zijn eenvoudig te vinden via de Hoppy-app en worden vaak aangeduid met borden of markeringen op straat. Dankzij de slimme technologie weet de fiets wanneer hij in een parkeerzone staat, waardoor de huurperiode alleen op die plekken kan worden beëindigd. Zo wordt voorkomen dat de fietsen verspreid door de straten komen te staan.

Tarieven

De tarieven zijn voordelig: één uur fietsen kost slechts één euro, wat vaak goedkoper is dan een buskaartje en zeker voordeliger dan het gebruik van een eigen auto met parkeerkosten. Er zijn bovendien aantrekkelijke abonnementsformules beschikbaar, waardoor het fietsdelen nog toegankelijker wordt voor dagelijks gebruik, zoals woon-werkverkeer of een bezoek aan de stad. Voor meer informatie kan je terecht op de website van aanbieder Hoppy: www.behoppy.eu 


Maak kennis met ons team mobiliteit

Gerelateerde artikelen